Sider

onsdag den 6. februar 2013

Har i dag været

På kursus i børns brug og læring af digitale medier.
Det er vildt spændende. I min vuggestue har vi en ipad som bruges af børnene. Den bruges til læring men den har også en stor social betydning.
Nogle mener at den er en "parkeringsplads". Jeg forstår godt det kan opfattes sådan. Men når vi tænker social inklusion og fællesskaber, ja så får det barn der er i (bemærkmjeg ikke skriver med)  vanskeligheder, mental kapisitet når det sidder med en ipad/tablet og andre børn omkring sig. Søren Gundlach har lavet undersøgelse der viser at barnet i vanskeligheder ( det kan være udviklingsforstyrelse), bliver bedre tilmat modtage vejledning/gode ideermfra andre børn, når det er et digital medie. Dvs at imsituationen, så,får barnet en positiv oplevelse, som det ikke tilsvarende kan få i andre fællesskaber......interrasant.
Imforhold til læreplaner er det jo interessant hvis børnene får deres egen dokumentationspunkt...... De kan filme, lave spil osv.
Nogetvandet godt som ipad/tablet giver, ercatvder kan være en stormalderspredning på dembørn der er samlet omkring den. I dag oplevede jeg feks i vuggestuen at den yngste var 1,4 år og den ældste 3,2 år. De ældste var gode til at vise de yngste hvordan, ligesom de yngste hurtig fangedemat det ikke var en god ide at prikke på skærmen gele tiden.
Der er selvfølgelig nogle faldgruber i brugen af digitale medier, hvis barnet "kun" sidder og spiller bliver det ikke kropslig motiveret, social osv. Men der er mange muligehder. Lad børnene selv lave film, ude i naturen, inde i hallen, det er kun din fantasi der sætter grænse.
Der er et fotohuskespil.... Som desværre kun kan hentes på ipad, ind til videre, som kan brugesmtil emner/temaer bpde i vugeestue/dagpleje, men også hjemme. Du tager dine egne billder, kan sættemegne lyde på og wupti du har dit personlige huskespil....husk billeder og lyde kan tages andre steder end i sofaen;-)

Derudover blev jeg inspireret til rigtig mange gode apps som i finder på www.lege-apps.dk.

Håber ikke indlægget blev for forvirret.......har også været på arbejde og er netop kommet hjem fra gymnasikmøde....

4 kommentarer:

  1. Jeg det er en spændende debat. Vi havde den i går i faget IKT på Jydsk. Hold op hvor er meningerne og opfattelserne blandet. Det er sjovt at høre at mine klassekammerater synes det bliver brugt som en parkeringsplads og som en ekstra medarbejder på stuen. Det er langt fra min opfattelse. Men vi er alle enige om at det skal bruges, men at institutionerne skal have en strategi for hvad man bruger medierne til. Ih det er spændende og bølgerne gik højt. ( og endnu vildere i DKK hvor vi diskuterede Demokrati og hvordan man får man demokrati ind i vuggestuen. )

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er lige præcis der man skal starte, jeg tror dem der de opfattelse, er dem der ikke selv er helt fortrolig med de nye medier og/eller ikke er kreative nok til brugen af dem

      Slet
  2. Der er rigtig mange muligheder for at Ipad kan være et udviklende redskab for børn. Jeg ved der har været forsøg med autister, der fx bruger ipad til at strukturere deres dag, hvilket er en stor lettelse for dem.
    Det er simpelthen vejen frem.

    SvarSlet
    Svar
    1. Enig...... Men til alle børn, unge og ældre

      Slet